Kanel - farlig sunt!

Foto;  Michelle Meiklejohn

Kanel er et nydelig krydder. Det synes både storesøster og lillesøster - og mamma - og pappa.

Kanel har en lang historie, både som krydder og medisin. Nyere forskning har vist at kanel faktisk virker mot betennelse (antiinflammatorisk), reduserer uønsket klumping av blodplatene (anti-clotting agent), hindrer vekst av bakterier og sopp, og sist men ikke minst; kanel stabiliserer blodsukkernivået.

Kanel smaker godt, og har mengder med hyggelige helse-effekter. Uheldigvis har man nylig funnet ut at kanel har en litt mindre hyggelig effekt for de som spiser mye. Kanel inneholder stoffet kumarin som kan gi skader på leveren ved for stort inntak. Små barn er jo som alltid mest utsatt.

Matportalen publiserte i oktober 2010 maks"doser" for hvor mye kanel ulike deler av befolkningen kan spise, uten å få i seg for mye kumarin. Det skal ikke mye til å nå maksdose, dersom du spiser kanel på havregrøten hver dag. Vi har akkurat sluttet med det, kanel på grøten hver dag altså, håper leveren har det bra! Det hyggelige er at skadene reparerer seg selv når man reduserer inntaket.

Maksdosene er hentet fra Matportalen, der kan du også lese mer om kanel og kumarin.


AldersgruppeAntall gram kanel på grøten daglig før TDI overskrides (en teskje kanel veier 2,7 gram)Antall dl kanelbasert te daglig før TDI overskrides
1-åringer0,2 gramIkke beregnet
2-åringer0,3 gramIkke beregnet
4-åringer0,4 gram0,6 dl
9-åringer0,7 gram1,0 dl
13-åringer1,2 gram1,5 dl
Voksne1,4 gram1,9 dl

Comments

  1. Har nå saumtart bloggen din og tatt med meg både tips og inspirasjon til lillebror på sju måneder.

    Har allerede funnet ut at han liker litt sitronsaft i søtpotetpuréen sin. Da går den ned på høykant :-)

    Gleder meg til å følge bloggen din videre.

    ReplyDelete
  2. Visste ikke at det var så lite som skulle til. Vi spiser ikke havregrøt hver dag, så det er ingen fare, men absolutt greit å vite!

    ReplyDelete
  3. MissBuckle; Blir alltid glad for å være til inspirasjon!

    Tøybleiemamma; Jeg ble overrasket over hvor lite det var som skulle til jeg og. Har liksom tenkt at det var da veldig til mas om den kanelen... Men, det var vist på tide å slutte med kanel på frokostgrøten. Her spiser vi grøt alle mann, men det spørs om vi må bytte litt nå - pappa er lei :)

    Kristine

    ReplyDelete
  4. Veldig fint konsept.. Gleder meg til å lese videre

    ReplyDelete
  5. Mener å ha hørt at det er alt etter hvilken kanel som brukes, kassiakanel eller ekte kanel? Men husker ikke i farten hvilken som skulle unngås..

    ReplyDelete
  6. Cassiakanelen inneholder mer av den skadelige kumarinen, og det er denne som i hovedsak brukes på det norske markedet nå - i følge Matportalen. Den andre typen heter Ceylonkanel.

    Jeg vet ikke hvor man får tak i ceylonkanel, eller hvordan man evt. finner ut om det er denne typen i krydderboksen? Hadde vært kjekt, for storesøster liker morgengrøten best med kanel på!
    Kristine

    ReplyDelete
  7. Ceylonkanel får man bl a på helsekostbutikk. Merket heter Brecht. Har kjøpt denne i mange år fordi den smaker så mye bedre enn vanlig kanel, og så er den økologisk i tillegg :)

    ReplyDelete
  8. De har celyonkanel på iherb.com. prisen er det ikke noe å si på. Har kjøpt brennesle og nypepulver derifra for å berike baby grøten med. Billig og økologisk!

    ReplyDelete
  9. Hindu sin kanel er den "ekte" typen kanel, så den kan trygt spises!
    http://fitnessbloggen.no/kanel-krydderhyllens-superhelt-og-skurk/

    ReplyDelete
  10. Det gjelder bare for kanelstengene. Alle blogger som refererer til Hindu sin kanel som "trygg" baserer seg nok på samme feilinformasjon. Antakelig er kanelen en blanding, derfor kan de skrive at den blant annet dyrkes på Ceylon. Teksten på kanelstenger og malt kanel fra Hindu er dog vesentlig forskjellig.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts