Boken

Oppskrift


Jeg har dilla på gresskarkjerner om dagen. De er jo fantastiske! Smaker litt nøtteaktig, og passer til alt - synes jeg...

Gresskarkjerner er næringsrikt. De er rike på mineraler, vitaminer og protein. Dessuten inneholder de mye umettet fett, og omega 3. Jern er det mest interessante mineralet med tanke på babyer, og gresskarkjerner betegnes som en god kilde til jern!

 Jeg vil at lillesøster skal få ta del i disse næringsrike godsakene, men det er ikke så lurt å servere gresskarkjerner som de er til så små barn - de kan settes i halsen. Etter en runde med stavmikseren derimot er de meget godt egnet! Det er lurt å ikke kjøre hele pakken i stavmikseren med en gang, da fettsyrene kan harskne ved lagring.

Stavmikser eller blender du lett blir gresskarkjernene først til mel. Dette melet kan tilsettes det meste du måtte komme på å drysse det i! De vil gi god smak i bakverk, middagsretter, smoothie og fruk- og grønnsaksmoser. Lillesøster har fått fisk, gulrot, spinat og gresskarkjerne"mel" til middag i dag. Det gikk ned på høykant! Jeg tenker at dette kan bli et fint tilskudd i frokostgrøten, samt gjøre mellommåltider og desserter av bare fruktmos enda mer energitette.

Fortsetter du å blende gresskarkjernene en stund til (en ganske lang stund) blir gresskarkjernene til smør. Jeg har begynt på prosessen på bildet under, men støtte på utfordringer med tålmodighet for innaktiviteter i det fine sommerværet vi har nå. Har du lyst å lage smør av gresskarkjerner kan du følge fremgangsmåten i oppskriften på mandelsmør.



PS; spinat er en av flere matvarer som danner nitritt i kroppen. Nitritt hemmer oksygenopptaket i kroppen. Jeg tenker likevel at to spinatblader i måneden aldri vil kunne tilføre kroppen den mengden nitritt som må til for at dette skal skje. Du kan også lese mer om nitritt i innlegget "når introduseres hva - om alder og rekkefølge"




No comments:

Post a comment